T-70

(1942 - 1948)

Лекият танк Т-70 бил използван от Червената армия през Втората Световна война, подменявайки Т-60 разузнавателен танк като разузнавателна машина, и Т-50 лек пехотен танк, за подкрепа на пехотата. Лекият танк Т-80 бил подобрена версия на Т-70 с купол за двама - но от тази версия били произведени малко броя, когато производството на леки танкове било изоставено. Т-90 самоходна противовъздушна установка била прототип, въоръжен с сдвоена картечници, базиран на шасито на Т-70.

Танкът Т-70 бил въоръжен със 46 мм оръдие L/46 модел 38, със 45 снаряда в боекомплекта и коаксиална 7,62 мм картечница тип DT. Танкът бил управляван от водач и командир, който зареждал и стрелял с оръдието. Дебелината на предната броня на купола била 60 мм, в предната част на шасито и отстрани 45 мм, задната и отстрани на купола 35 мм, отгоре и отдолу - 10 мм.

До 1942 леките танкове били смятани за неадекватни от Червената армия, защото не можели да достигнат средния танк Т-34 и не могли да пробият бронята на повечето германски танкове, но можело да бъдат произвеждани в малки заводи, които не могли да сглобяват големите компоненти на средните и тежките танкове. Танкът Т-70 бил опит да се изгладят някои от недостатъците на разузнавателният танк Т-60, който се движел бавно в пресечен терен, тънка броня и неадекватно 20 мм оръдие. Също така подменявал Т-50 заради малката му производственост, въпреки, че Т-50 бил по-добър, но също така и твърде сложен и скъп.

Танкът Т-70 бил изработен по дизайн на екипът за сглобяване на танкове на Н. Астров в завод номер 38 в Киров.

Първата серия Т-70 били сглобени с GAZ-202 двигател, на всяка страна на шасито по един - по един за всяка верига. Това разпределение по-късно се оказало като сериозна грешка, дори преди първите танкове да бъдат досглобени. Бързо били преименувани на Т-70М с двигатели в линия на дясната страна на танка и нормална транзмисия и диференциал. Куполът, във форамата на конус, бил заменен от един, много по-лесно закачен на бронята и преместен в лявата страна на шасито купол.

Производството на Т-70 започнало през март 1942 в завод номер 37 и заедно с производството на Т-60 в ГАЗ и завод номер 38. Танкът напълно заменил Т-60 в производството чак през семтември 1942, въпреки, че Т-60 останал в служба до края на войната. Произвоството било прекратено през октомври 1943, през това време били произведени 8226 машини.

През април 1942 коничните куполи на ранните машини били заменени с нови, заварени куполи. В края на производството на Т-70, машините били оборудвани с два двигателя ГАЗ-203 по 85 к. с. всеки, перископ за командира тип Mark 4 и други подобрения.

Танкът Т-70 останал в служба до 1948.

През ноември 1943 танковите корпуси на Червената армия били реорганизирани - леките танкове били заменени от Т-34 и новият Т-34-85, чието производство започнало едва миналия месец. Леките танкове продължили да бъдат използвани при самоходната артилерия и някои други единици.

Технически данни:

Т - 70

Екипаж
2
Мотор

2x GAZ-202
70 + 70 к. с.

Тегло
9,2 т.
Макс. скорост
45 км/ч
Дължина
4,29 м.
Макс. ход
360 км
Ширина
2,32 м.
Радиостанция
Височина
2,04 м.
Въоръжение
1x 45 мм
Мод. 38
1x 7,62мм DT MG
Броня
10 - 60 мм.

 

Arxion © 2007 - 2011